www.Skaraik.blogg.se

Följ med på våran resa tillbaka till hockeytvåan. www.skaraik.se

Kval

Kategori: Allmänt

Hej! nu var det ett tag sen vi skrev här på bloggen, men med tanke på att kvalet snart drar igång så tänkte jag börja skriva här igen!

Säsongen har varit den bland de tuffaste i Skara iks historia och vi ska nu få kvala för att få spela i div.2 eller 3 nästa säsong. Under säsongen har jag räknat att vi har 9 matcher där vi förlorat med 1 eller 2 mål. Just sayin. Vi har 2.5 vecka utan matcher och den första veckan körde vi riktig gristräning. Härnestav och Larsson hade tydligen besvär med skador just den veckan. Denna veckan har vi tränat en hel del på powerplay och jag hoppas att det kommer ge resultat nu till kvalet. Nästa torsdag börjar det, Töreboda hemma. Jag tog tillfället i akt och ställde ett par frågor till vår kapten, mannen med nummer 26 på ryggen, mannen som haft Skara IKs klubbmärke på bröstet hela sin hockeykarriär. Markus Persson.
 
1. vad tror du om kvalet?
- Jag tror det kommer bli en riktigt tuff kvalgrupp där alla lag kan slå alla, vilket är roligt.
 
 
2. Vilka i vår kvalgrupp spelar div.2 nästa säsong?
- Skara ik spelar i div.2 nästa säsong.
 
3. Vem i laget blir poängkung?
- Jörgen (Viktor Andersson) har sett het ut på träningarna och matcherna det sista, så jag får tro på honom. Han har ju även skaffat sig lite rutin i att rycka i tröjan för att få poäng också.
 
 
4. Vad ser du mest fram emot inför kvalet?
- Att få trycka dit Töreboda, att få skicka ner dom till div.3
 
5. Vad vet du om motståndet?
- Töreboda har vi spelat mot 4 gånger under säsongen och jag tror att om vi spelar som vi ska, så har vi en riktigt bra chans att slå dom.
Linköping har vi mött för ett antal år sen och de var riktigt skickliga då, jag vet inte nu.
Ljungby har jag inte så bra koll på förutom att de kom 2a i sin div 3-serie efter HA74.
 
6. Hur är känslan i laget?
- Stämningen är bra, det har varit lite grinigt på träningarna det sista och det är bra. det känns som att alla väntar och är sugna på att kvalet ska dra igång!
 
7. vad är din egen roll i laget?
- Min roll, jadu. Eftersom jag inte är någon målskytt och är back så får jag hålla mig till försvarspelet. Jag ska också se till att det är positivt i båset och i omklädningsrummet, ha en positiv inställning och ett positivt prat!
 
 
Jag tror själv att det viktigaste för oss är att slita i 60 minuter. Det räcker inte att slita i 40, det har vi fått erfara 32 gånger under säsongen. Det är oftast andraperioden som det rinner iväg. Första och tredje perioden har vi varit bra med i de flesta matcher. Det gäller också att vi börjar göra mål på de chanser som vi får. Det har visserligen sett bättre ut på träningarna nu de sista, men det kan alltid förbättras.
 
Annars/övrigt:
- Oskar Amnér, 08an med nummer 24 på ryggen får hälsa på sin bror i Ljungby som spelar i allsvenskan med Troja/Ljungby.
- Har Skara Ik stött på Ljungby någon gång tidigare?
- Får vi spela i SHL-arenan cloetta center?
- Ryssland har åkt ur OS i hockey, BOOYAH!
- Sverige-Finland i ena semifinalen, USA-Kanada i den andra. HOPPAS INNERLIGT att Kanada får stryk så vi kan reta Karn och Curt.
- Calle Lövgren fixade skum-bad i tvättrummet i veckan.
 
Se till att komma ner till ladan på torsdag gott folk! / #22 Victor Svedberg
 
Kommentera inlägget här: